S cílem usnadnit uživatelům používat naše webové stránky využíváme cookies. Používáním našich stránek souhlasíte s ukládáním souborů cookie na vašem počítači / zařízení. Nastavení cookies můžete změnit v nastavení vašeho prohlížeče.

KONTAKTY

Marek Gonda
Komňa
687 71
tel: objednávky Jana Svobodová 775 766 210
holerad@seznam.cz
FB Marek Gonda
tel: výroba M. Gonda 608 204 842

»
Co potřebujete k výrobě koncovky?

Na následujících stránkách Vám přináším základní popis svého výrobního postupu koncovek, píšťal a fujar. Při rozhovorech a setkáních s dalšími výrobci jsem zjistil, že postup při výrobě těchto nástrojů se může dost lišit. Berte tedy můj pracovní postup jen jako inspiraci. Jsem si jistý, že budete zkoušet a hledat své vlastní postupy.

Začátky však bývají obvykle těžké a to je pak každá rada dobrá. Na cestě k opravdu dobrému nástroji to bude chtít spoustu trpělivosti, vytrvalosti, pokusů a omylů. Jsem taky přesvědčen, že výrobce by měl ovládat hru na nástroj, který vyrábí, aby mohl lépe posoudit jeho kvality a při výrobě přizpůsobovat jeho vlastnosti. Odměnou pro výrobce – hráče, který tráví hodiny s dlátem v ruce je to, že je schopen si vyrábět nástroje šité na míru a zažívat pokaždé nové dobrodružství tvoření.

Dříve než začneme, je dobré se zamyslet nad tím, co budeme vlastně potřebovat. Tohle je úplné minimum.

Materiál:

suché bezové dřevo
suché dřevo na kolíky: lískové větve nebo soustružené tyčky z buku nebo smrku
lněný olej nebo parafín
šelak

Nástroje

ploché dláto široké 6 mm
řezbářský nožík s krátkou čepelí
jehlové pilníky
žiletkový hoblík (HOBBY hoblík od NAREXu)
sadu brusných papírů
nebozezy

Sběr a sušení dřeva

Nejlepší je sbírat dřevo v zimě, v období vegetačního klidu (nejlépe od začátku prosince do konce února), ideálně v období, kdy už nějaký čas pořádně mrzlo. Z vlastní zkušenosti však vím, že dobrý materiál se dá nasbírat i během slabých teplých zim.

Sběr dřeva

Sběr dřeva s Jakubem Eiflerem

Pro začínajícího výrobce je zásadní otázkou, jak dlouho bude muset nechat schnout dřevo předtím, než začne vyrábět. U píšťalek je to minimálně jeden rok, u fujar minimálně dva. Je ale vhodné nechat dřevo schnout déle, na fujary i pět let.

Při výrobě

Naskládané dřevo

Dřevo se suší v kůře, vzdušně naskládané na suchém, zastíněném a dobře větraném místě. Silnější kusy dřeva se vyplatí zatřít na koncích disperzním lepidlem nebo vazelínou, pak daleko méně praskají.

Konce dřeva čerstvě zatřené disperzním lepidlem

Osvědčilo se mi dřevo sušit nevyvrtané, méně se totiž při sušení kroutí a také vysychá způsobem, který dělá dřevo tvrdším. Pokud člověk suší provrtané dřevo, je třeba počítat s tím, že vývrt se bude deformovat a dřevo bude třeba za sucha znovu provrtat. A navíc, pokud bylo za mokra vyvrtáno příliš velkým nebozezem, nemusí se při dovrtání podařit deformace vyrovnat.

 

Jak získat materiál co nejrychleji?

V případě, že chcete s výrobou začít co nejdříve, dá se sušení dřeva urychlit. Člověk tak získá materiál, který není perfektní, ale pro pokusy vyrobit první nástroje je více než dostačující. I tak je ale třeba počítat s tím, že na píšťalky bude dřevo schnout asi půl roku a na fujary rok.

Hned po sběru je třeba dřevo provrtat (je dobré vybrat kusy, které nejsou příliš silné), zatřít konce lepidlem nebo vazelínou a dát jej na suché a teplé místo, například do bytu. Tak po dvou až třech měsících můžeme sundat ze dřeva kůru, už by nemělo praskat.

Po měsíci až dvou jej znova provrtáme a necháme dva týdny stát. Pokud se za tuto dobu už dřevo nezdeformuje, je připravené na další práci (pokud se deformuje, budeme muset ještě počkat a pak provrtat).

Výběr dřeva na píšťalu

Dříve, než zavrtáme do dřeva, je dobré mít představu, jakou píšťalu z něj chceme vytvořit a podle toho volit jeho délku a vývrt. Důležitá je jejich menzura, tedy poměr vývrtu k délce. U šestidírových píšťal se mi osvědčila menzura 1:30, u koncovek zhruba 1:45 a u fujar 1:50.

Všeobecně platí, že nástroje s větším vývrtem hrají výrazněji hluboké tóny, ale obtížněji se na nich vyluzují tóny vysoké. Nástroje s menším vývrtem jsou pohotovější při hraní vysokých tónů, ale hluboké se chytají obtížněji a nejsou tak syté. Sestrojení nástroje s větším vývrtem vyžaduje více přesnosti, proto doporučuji začínat s píšťalami s vývrty malými.

Při výběru dřeva je také dobré myslet na to, abychom nepracovali se zbytečně silným dřevem, které bychom pak museli pracně hoblovat. Například u menších píšťal potřebujeme, aby byla stěna u okénka silná asi 5 mm, proto doporučuji vybírat na takovéto píšťaly dřeva na tenčím konci silné asi 25-30 mm (vývrt 12 mm, dvakrát stěna po 5 mm a 3-8 mm materiálu, který odhoblujeme).